Girlie Geeky Shopping London

40 Belgische Girlie Geeks een dag op stap in London terwijl ze livebloggen, streamen, twitteren en flickren. Dat was wat Eurostar, Clo Willaerts, Mobile Vikings en Caroline Maerten gisteren voor ons georganiseerd hadden onder het motto: “When the pound is low its hard to say no!

Mobility

Er werd een platform gemaakt waar wij konden twitteren over onze ervaringen, die een geolocatie meegeven en er onze laatst opgeladen foto van Flickr aan toevoegen. Die tweet verscheen op de homepage met je locatie op het kaartje ernaast.

Girly Geeky Shopping Site (by lamazone)

De tweets werden ook automatisch gepusht naar Twitter (je eigen account) en daar werd de tag #GGSL meegegeven. Op zich een goed idee, alleen jammer dat geolocatie en foto’s niet meegestuurd werden waardoor op Twitter de contekst ontbrak wat tot clutter leidde voor andere users. Niet heel erg storend, maar een aandachtspunt.

Een tweede punt was dat ik in de back-end de kaartjes bij de tweets niet op dezelfde pagina kon zien, waardoor ik de andere girl geeks niet meteen kon localiseren. Dat was an sich storend want ging in tegen de hele opzet.

Het concept blijft echter wel overeind: maak een apart platform waar een besloten groep users vlot hun bestaande accounts aan kunnen koppelen. Just give me the right tools and don’t make me think.

Ik hoop vurig dat de data blijvend gebruikt zal worden (eventueel mits filtering): de adresjes bijgehouden en de kaart raadpleegbaar voor andere users.

Mobile Vikings zorgden voor SIMkaarten zodat we zonder kost naar hartelust konden geeken. In België verliep alles vlotjes, maar in London lukte het me niet om online te gaan. Dan maar gebruik gemaakt van gratis wifi  in de Nike Store, Apple store en het Berkeley Hotel. Het kan aan mij gelegen hebben, Mobile Vikings gaan in ieder geval nog feedback verzamelen rond deze test.

Agenda: geek stuff and networking

Op de heenreis begon de experience al: een eerste klasse-coupé voor ons alleen en ontbijt met champagne om de dag meteen goed in te zetten. Er werden contacten gelegd, iPhones opgeladen, foto’s getrokken, geïnterviewd (Monica schrijft een stuk voor De Standaard over deze dag), de SIMkaart van de Vikings werd keihard getest en de sfeer zal er eigenlijk al van dan goed in.

In de voormiddag was er een presentatie van Molly Flatt en Jess Greenwood (Contagious Magazine) in de Apple Store. Ik had beiden zien presenteren tijdens een These Days-event, en ik blijf hun vlotte stijl aanstekelijk vinden. De inhoud van hun presentatie is niet blijven hangen: 16 uur slaap op een week tijd is niet bevorderlijk voor het geheugen.

Girl Geek Dinners draaien onder andere rond netwerking en in de late namiddag kregen we daar ruimschoots de tijd voor: High Tea werd geserveerd met Franse en Engelse geekettes in The Berkeley Hotel. Het socializen met de Britse en Franse geeky girls was wat beperkt: we zaten wel aan een gemengde tafel, maar voor de Britse meisjes was de experience beperkt tot de Tea terwijl wij high waren van de shopping rush en goodie bags. Ik heb zelfs geen Franse geeks gesproken. Dat ligt natuurlijk volledig aan mij en mijn legendarische verlegenheid die ik als een ware meester der vermomming verberg onder een extraverte laag humor en hyperactiviteit.

Fabienne van Eurostar (zo heet ze echt) en Clo Willaerts (@bnox) hebben het verhaal achter de dag even uit de doeken gedaan tijdens een korte, entertainende presentatie. Clo slaagt er keer op keer in haar ideeën speels en vlot over te brengen. Kudos!

FOLLOW ME!

Shop ’till you drop

Daarbuiten waren we vrij om te shoppen. Eurostar wou van onze dag een echte shopping experience maken: we kregen een plan van Regent Street, een reeks aan vouchers voor goodies, gratis drankjes en een 10%-kortingskaart geldig tot oktober (!). De vouchers waren een mix van Geeky en Girlie. Zo kon je je nagels laten doen bij The Beauty Lounge en een fabulous free nail polish krijgen bij Liberty. Needless to say dat ik die vouchers niet heb ingeruild. “Nagelriemen naar achteren duwen met bokkenpootjes” is niet aan mij besteed.

Alles wat met drank te maken had heb ik wél ingeruild: het glaasje champagne bij Hawes and Curtis smaakte terwijl de verkoopster van dienst een korte historiek gaf van de zaak en de hemdenmakerij. Ik heb me meteen een shocking pink hemd gekocht voor 27 pond (lage wisselkoers FTW!). Nu nog schoenen om erbij te gaan en ik ben de naam Girly Geek Lama waardig.

Mah shopping

Na de High Tea troonde Nathalie een deel van ons mee naar de Artesian om een free stylish cocktail te gaan drinken. De ober raadde mij de Brazlian Mule aan: cachaça with vanilla, fresh apple, lime and ginger beer. Flemish lama meets Brazilian Mule. We werden meteen dikke vriendjes!

De terugreis is zoals alle terugreizen zijn na een fijne en vermoeiende dag: je zou jezelf liever meteen naar huis zappen. Een idee voor de volgende editie van de #IBGGST (International Brussels Girl Geek Shopping Tour)!

Shopping is AWESOME

All in all

Zoals ik al zei: het Girly Geeky Shopping-platform als concept werkt: laat een besloten groep users er bestaande accounts aan koppelen, voeg makkelijke geolocatie toe en maak het hen zo gemakkelijk hun ervaringen te delen. De details kunnen echter nog gefinetuned worden.

Eurostar marketing heeft een goed idee knap uitgewerkt: de lage wisselkoers van de pond, de korte reistijd van de Eurostar en London als shoppingstad-voor-een-dag werd in een samenhangend verhaal gegoten.

De Mobile Vikings hebben een risico genomen door 40 geeks hun dataroaming en mobiel datanetwerk uit te testen. Moedig. Ik hoop dat ze de feedback goed zullen gebruiken.

Een sterk punt zijn zeker de Brussel Girl Geeks zelf: geeky events zijn we onderhand gewoon, het netwerken verloopt vlotjes en we zijn bereid onze ervaringen eerlijk en open te delen: instant (twitter), in delay (blogging) of rechtstreeks (evaluatieformulier). Waardevolle informatie voor marketeers, social media experts en website-ontwikkelaars.

Een strakgeorganiseerde crowdsourcing, waar de crowd en marketeer beiden hun voordeel mee doen. Ik hoop dat deze ervaring zal leiden tot productverbetering en een blijvende relatie met het geekpubliek. Anders is het verspilde energie.

Bedankt aan Clo, Caroline, Eurostar, Mobile Vikings, Cleverwood, alle deelnemende shops.

Bedankt aan alle Brussels Girl Geeks @alaenen, @alstorey, @anamcara, @beatever, @benteka, @blinkje, @bnox, @cecile63449, @cmoitier , @e_moy, @elspresso, @flexyflow, @goedles, @greetd, @hermine_, @imkedielen, @inge_wiame, @kat_irl, @katriendg, @katrn, @letzi83, @limeblogt, @lowett, @matuvu, @medzo, @melissa_bxl , @nathalievaes,  @Pussycatpline, @rollingtalks, @saravdv, @sart68, @sasvangent, @smetty, @tamaragielen, @theonehitwonder, @topanga en @vuur.

Mijn volledige set Flickrfoto’s van de Girly Geeky Shopping in London zie je hieronder: